Kunstporten i finalen i internasjonal designkonkurranse!


I konkurranse med 96 søkere fra 17 forskjellige land i sju kategorier er ”Kunstporten” nominert til beste app i International Design and Communication Awards (IDCA), sammen med apper fra Museum of Art, Melbourne, og Van Gogh Museum, Nederland. Konkurransen samler ledende kunst- og museumsinstitusjoner fra hele verden, og legger vekt på kreative og innovative måter å kommunisere med publikum på, gjennom design, teknologi, kommunikasjon og branding.
DSC_0095

Kunstporten er utviklet for barnefamilier og ungdom i videregående skole, og tar utgangspunkt i at
publikum selv skal kunne delta og være aktive under et museumsbesøk. De 7 kunstinstitusjonene Lillehammer Kunstmuseum, Drammens Museum, Henie Onstad Kunstsenter, Munchmuseet, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Haugar Vestfold Kunstmuseum og Astrup Fearnley museet har samarbeidet om prosjektet. Design- og it-selskapet Making Waves har utviklet konsept, design og teknologi. Sparebankstiftelsen DNB har initiert samarbeidet og finansiert prosjektet.

Stiftelsen er opptatt av å bidra til god formidling for barn og unge, med mål om å stimulere til økt interesse for kunst og kultur. «Med sju forskjellige kunstinstitusjoner, svært varierte kunstsamlinger og en konstant utvikling, var det en utfordring å utvikle en felles app som passet for alle. I tillegg visste vi at barnefamilier og ungdom besøker kunstinstitusjonene på forskjellige måter. Resultatet ble en dynamisk app med felles plattform og rammeverk som gjorde det mulig for institusjonene å lage innhold som passet for målgruppen, kunstsamlingen og utstillinger» sier prosjektleder Hilde Fauskerud ved Lillehammer Kunstmuseum.

Kunstporten er fortsatt i utvikling, og har siden lanseringen september 2013 hatt mange brukere hos enkelte av kunstinstitusjonene. Offentliggjøringen av vinnerne skjer under konferansen Communicating the Museum og prisutdelingen på Art Gallery of New South Wales i Sydney 7. november 2014. Prisen er kunstverdenens egen pris og inkluderer flere store museer som bl.a. V&A Museum, Louvre og MoMA. Mer om arrangement her http://agendacom.com/en/idca_awards/finalists/

For mer informasjon:
Fra museene:
Prosjektleder og initiativtager Hilde Fauskerud, Lillehammer Kunstmuseum, tlf 480 99 861,
Ida Klingvall, Drammens Museum, tlf 476 06 359 og Gunhild Varvin, Henie Onstad Kunstsenter, tlf 402 17 573

Fra Making Waves
Erik Jansson, Engagement Director, tlf. 958 90 279

Fra Sparebankstiftelsen DNB:
Gaverådgiver Birthe M. Selvaag, tlf. 901 66 229

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s